Data verbindt
met toekomstbestendige oplossingen
als technology partner
Elis (voorheen Berendsen) is onderdeel van een van de meest vooraanstaande textieldienstverleners van Europa, de beursgenoteerde Davis Service Group Plc. Met ruim 100 jaar ervaring beschikt Elis over een grote hoeveelheid (management) informatie. Maar hoe benut je deze informatie optimaal? En waar kan dat toe leiden? Na jaren ervaring als topspeler in de markt, werd bij Elis in 2004 de beslissing genomen om met een op maat gemaakte Business Intelligence oplossing de toekomst lachend tegemoet te gaan.
Tot 2004 werkte Elis zonder Business Intelligence systeem. “Waar we vooral tegenaan liepen was het tijdrovende rapporteren aan onze moederorganisatie, dat bovendien elke maand terug kwam en ook nog steeds komt.”, aldus Michiel Lutz, manager Business Intelligence. De rapportages worden opgebouwd met informatie uit verschillende bronsystemen, waardoor behoefte ontstond naar meer functionele, snelle rapporten en diverse analyse mogelijkheden. Daarnaast groeide het aantal bronsystemen en het aantal gebruikers, waardoor alleen maar meer informatie beschikbaar werd.
“We realiseren ons dat we in het bezit waren van een ware schatkist aan informatie. De data was al in ons bezit, we moesten het alleen nog zien om te zetten naar bruikbare informatie. Het was tijd voor een slimme, efficiënte en betrouwbare oplossing: Business Intelligence.”
In 2004 nam Elis zijn eerste BI leverancier in de arm. Al snel bleek dat de behoeften van Elis groter waren dan de mogelijkheden en er werd gezocht naar een nieuwe BI partij. Met de voorkeur voor een betrouwbare en snelle no-nonsense partij, werd In Summa in 2009 gevonden. In Summa werkt sinds 1998 aan BI oplossingen op maat, op basis van Microsoft technologie. Vanaf toen is het een snel en intensief traject geweest. Het opzetten en implementeren van een Business Intelligence oplossing is een traject dat niet onderschat mag worden. Nauwe samenwerking tussen de architecten en consultants van In Summa en de projectleiders van Elis is noodzakelijk en is tijdens dit traject ook zeker een key success factor geweest.
Michiel Lutz: “Een sleutelmoment in dit traject was dat In Summa binnen enkele weken al met een proof of concept wist te komen. We konden aan het hoger management direct feiten laten zien, waar we met BI naartoe wilden en dat we met BI een fantastisch support op managementniveau konden realiseren. Op deze manier was de investering snel goedgekeurd en stond het gehele hoger management achter de BI oplossing.”
Het totale implementatietraject duurde ongeveer zes maanden, maar resultaat werd vrijwel direct zichtbaar. Daarnaast bleek In Summa meer te kunnen bieden dan waar Elis in eerste instantie naar op zoek was. In Summa heeft samen met Elis een BI oplossing voor Time-Driven Activity Based Costing (TDABC) ontwikkeld, die zorgt voor een feit-gebaseerde kostenallocatie. Kosten worden aan klanten toegerekend op basis van de activiteiten die voor hen zijn uitgevoerd. Dit biedt Elis gedetailleerd inzicht in de winstgevendheid op klantniveau en de benutting van de productiecapaciteit en schept geheel nieuwe inzichten. Aan de hand van de cijfers die men verkrijgt door middel van TDABC, kunnen nieuwe afspraken worden gemaakt met onrendabele klanten.
In Summa heeft dankzij een nauwe samenwerking met Elis een succesvol en passend Enterprise Datawarehouse ontworpen en geïmplementeerd.
Resultaten die nu al concreet geboekt worden zijn:
• Efficiënter werken;
• Sneller beslissingen maken gebaseerd op feitelijke informatie;
• Aanzienlijk meer inzicht in stuurinformatie voor het management;
• Onderbuikgevoelens elimineren of bevestigen in een handomdraai;
• Het productieproces beter doorgronden en dus aansturen;
• Fouten (bijv. bij facturatie) opsporen en elimineren;
• Voorspellingen doen over hoe nieuwe klanten zich zullen gedragen.
Volgens Elis hebben zij met de BI oplossing nu al concurrentievoordeel behaald.
“De continuïteit en gezondheid van het bedrijf worden zeer positief beïnvloed door deze oplossing.”, aldus Michiel Lutz.
We vinden het belangrijk om toekomstbestendige oplossingen te ontwikkelen en worden graag gezien als een partner. Ook wanneer jouw oplossing is ontwikkeld, vinden we het belangrijk om in contact te blijven. We zijn namelijk benieuwd of het voldoet aan je verwachtingen, beantwoorden graag je vragen en houden je op de hoogte van relevante nieuwe ontwikkelingen. Hierdoor bieden we niet alleen de beste service, maar blijven we onszelf ook verbeteren.
Dat doen wij al sinds 1998 met een enorme passie voor data en techniek en een echte resultaatgerichte, no-nonsense mentaliteit. In een open, transparante werkomgeving geven wij onze specialisten graag de ruimte om het beste uit zichzelfte halen. De liefde voor het vak, de vrijheid en de synergie tussen onze young potentials en vakrotten resulteren in een hecht teamgevoel.